در یک دهه گذشته بسیاری از سازمان ها سرمایه گذاری های بسیاری را روی تکنولوژی اطلاعات اعم از سخت افزار و نرم افزار کرده اند. در اقتصاد امروزه که هزینه ها باید کاهش یابد، سازمان هاو شرکت ها از خود می پرسند، "چه مقدار تا کنون برای تکنولوژی سرمایه گذاری کرده ایم ؟" و اینکه " از این سرمایه گذاری چه سودی برده ایم ؟". امروزه در کشورهای پیشرو و توسعه یافته سرمایه گذاری در BI در حال افزایش است. تحقیقات فارستر در سال 2003 از 877 سازمان (کوچک و بزرگ) و تصمیم گیرندگان در حوزه IT نشان میدهد که از رشد سرمایه گذاری 9/1% در زمینه IT برخوردارند ولی 45% آنان نیاز به خرید ابزارهای BI را دریافتند و برای آن اقدام می کنند. چرا؟ دو دلیل عمده وجود دارد که چرا صنایع و سازمان ها به BI علاقمند شده اند. اول عصر اطلاعات دوم مسائل اقتصادی. در عصر اطلاعات، کسی که اطلاعات دارد، دارای قدرت است. هر سازمان و شرکتی که از این قدرت برخوردار باشد در صنعت و حرفه ی خود در مقایسه با رقبای خود متمایز و ممتاز می شود. سازمان ها و شرکت ها، امروزه با سرعت اطلاعات حرکت و تغییر می کنند. اخذ اطلاعات صحیح در زمان صحیح اساس و پایه سازمان ها است. مدیریت ها به کمک اطلاعات سازمان های خود را رهبری می کنند. بدون وجود اطلاعات مناسب امکان مدیریت صحیح و تصمیم مناسب در شرایط گوناگون میسر نیست. دلیل دیگر استفاده از BI موضوعات مالی و اقتصادی است. بقای سازمان ها و شرکت ها در طوفان اقتصاد رقابتی امروز بر دو محدوده تمرکز شده است. کاهش هزینه ها – افزایش در آمدها در سازمانی که BI بکار گرفته می شود، مدیران می توانند اطلاعات هزینه ها را از داخل سازمان استخراج نمایند و بدانند که هزینه ها چه هستند و تصمیم هایی برای کاهش و حذف آنها بگیرند.تغییرات آینده را پیش بینی کنند و برای مسائل خود راه حلی داشته باشند. بمنظور افزایش درآمد، شرکتها بایدعلاوه بر افزایش فروش خود، مثلا" مشتریان فعلی خود را حفظ کنند. حفظ مشتریان اغلب کاری بسیار پسندیده است. اما باید بدانیم که کدام مشتری سود بیشتری عاید می کند. معمولاً 20% مشتریان 80% سود شرکت را تامین می کنند. شرکتها باید ابتدا مشتریانی که سود بیشتری را عاید می سازند، حفظ نماید. BI کاربرد بسیاری در این بخش نیز دارد
گام بعدی تجزیه و تحلیل رفتارهای بازار، فروش و مشتریان پر سود ده هستند. این دانش به مدیران کمک می کنند تا چگونه مشتریان خود را مدیریت نمایند. برای جلب نظر مشتریان ممکن است پارامترهای کانال های هزینه ای، فروش به مشتریان عمده و یا تغییر در حاشیه سود و ... مدنظر قرار گیرد. نکته مهم اینست که رفتارها با مشتریان یکسان نیست و هر مشتری یا گروهی ازمشتریان روابط خاص خود را خواهد داشت. سرانجام، اینکه علاوه بر مشخصه های اطلاعاتی فوق سایر اطلاعات مدیریتی برای تصمیم گیری در سازمانها نیز وجود دارد که نیاز به تحلیل برای تصمیم گیری دارد، مثل اطلاعاتی در حوزه ماموریت اصلی سازمان و یا شرکت، اطلاعات منابع انسانی، اطلاعات تولید و ساخت، اطلاعات خدمات ارائه شده و ... . BI راه حلی برای بکارگیری این اطلاعات و ایجاد هوشمندی در مدیران می باشد که آگاهانه تصمیم گیری نمایند و تصمیم آنان بر مبنای واقعیات و درک آگاهانه آنان از تغییرات فعلی و آتی و استفاده از سوابق در سازمان باشد. شرکت مهندسین مشاور نظم آران باکادر مجرب و افراد متخصص در زمینه هوش کسب و کار خدمات خود را در این زمینه از سال 1379 شروع کرده است و امروز یکی از قوی ترین تیم های مشاوره را در این زمینه در اختیار دارد. استقرار بستر هوش و کسب و کار در بیش از 60 سازمان و شرکت و بنگاه نمایانگر بخشی از توان این شرکت است.

منبع : www.nazmaran.com